سيستم حمل و نقل خلاقانه براي شهرهاي شلوغ آينده
در برخي مناطق جهان نظير برزيل كه استفاده از موتورسيكلت در سيستم حمل و نقل شهري روز به روز در حال افزايش است، بر به هم گره خوردن ترافيكهاي درون شهري نيز افزوده ميشود كه اين خود نگراني مقامات مسؤول در شهرهاي مختلف اين كشور را موجب شده است.
از اين رو طراحاني كه پروژه OU را ارائه كردهاند با علم به اين مشكلات بر آن شدهاند تا طرحهايي را مورد بررسي قرار دهند كه نه تنها به عنوان گزينههاي قابل انعطاف مطرح هستند، بلكه بتوان از آنها با تكيه بر زيرساختارهاي موجود براي حل معضل ترافيك استفاده كرد.
مردم برزيل از جمله ساكنان زمين به شمار ميآيند كه علاقه چنداني به استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي درون شهري ندارند. استفاده روزافزون از موتورسيكلت خود بخوبي نشان از اين امر دارد. همچنين مشخص شده است كه بيشتر مردم اين كشور براي رسيدن به مقصد مورد نظر ترجيح ميدهند از وسايل حمل و نقل كوچكتر و داراي قدرت مانوردهي بالاتر استفاده كنند. از اين رو، خودروهايي كه در پروژه OU معرفي شدهاند ميتوانند تا حد زيادي پاسخگوي اين دسته از افراد باشند.
اين ايده خلاقانه در راستاي افزايش كيفيت زندگي مردم اين كشور ارائه شده است و پيشبيني ميشود نسخههاي مشابهي از آن در آيندهاي نهچندان دور در كشورهاي ديگري كه داراي مشكل ترافيكهاي در هم گره خورده هستند، مورد بررسي قرار گيرد. محققان اين پروژه استفاده از سيستمهاي حمل و نقلي نظير OU را براي جوامع شلوغ و معمولا به دور از سيستمهاي مدرن حمل و نقل درون شهري گزينهاي مناسب و كاربردي ارزيابي ميكنند.
نكته جالب توجه ديگري كه در خصوص اين پروژه مطرح ميشود بررسي تطبيق دادن خودروهاي فعلي با اين سيستم است. در اين نگرش تلاش ميشود با اعمال تغييراتي نه چندان قابل توجه، خودروهاي فعلي قابل حركت روي اين ريلها باشند. در صورتي كه اين نگرش رنگ واقعيت به خود بگيرد اين سيستم حركتي در عين حال كه براي شهرهاي آينده مناسب است، هزينه استفاده از آن نيز بسيار پايين خواهد بود و بدين ترتيب همگان امكان استفاده از آن را خواهند داشت.
هم اكنون دنيا با بحران انرژي مواجه است و با توجه به ميزان برداشت از منابع طبيعي زمين عملا منابعي براي ساكنان آينده زمين باقي نميماند. ايدههاي خلاقانهاي همچون سيستم حمل و نقل OU راهكارهايي مناسب براي ساكنان آينده زمين و داشتن كيفيت بالايي از زندگي به حساب ميآيند.