خلقت جن
الرحمن/33:«یا معشر الجن و الانس».ای گروه جن و انسان...
الرحمن/39:«فیؤمئذ لا یسئل عن ذنبه انس و لا جان».
پس آنروز،گناه انسان و جن پرسیده نشود...
به علاوه در قرآن داریم که جان از آتش آفریده شده است و شیطان نیز-که از جن است-اعتراف میکند که از آتش آفریده شده است و این نیز تاییدی دیگر است.
به هر حال،دربارهی این موجود،در قرآن بحثهایی شده است از جمله اینکه ماده خلقت اینان،«نار»است اما آیا منظور همین آتشی است که در اثر ترکیب اجسام قابل احتراق با اکسیژن به وجود میآید یا چیزی شبیه به آن،همانطور که در مورد«ماء» که اصل خلقت موجودات زنده از آنست، میگوییم. یا همین ترکیب اکسیژن و ئیدروژن مراد است و یا چیزی شبیه آن،چنانکه دربارهی نطفه هم در قرآن،ماء اطلاق میشود.
حجر/27:«و الجان خلقناه من قبل من نار السموم».
جان را از پیش از آتش زهرآگین (1) ،آفریدیم.
این آیه دلالت دارد بر اینکه«جان»از آتش آفریده شده و نیز خلق آن پیش از انسان بوده است.
رحمن/15:«و خلق الجان من مارج من نار».
و جن را از آمیختهی از آتش آفرید.
بجز نکتههای آیات مذکور در فوق،از آیهای در سورهی انعام نکتهی سومی نیز در مییابیم و آن اینکه تعدادی از جن انسانهایی را تابع خویش میتوانند کرد:
ای گروه جن،غلبه کردهاید بر آدمیان (2) .
پی نوشتها: -------------------------------- :
1- یا«کشنده».
2- استدلال به این آیه برای کثرت تعداد جنیان نسبتبه انسان،تمام نیستبلکه این آیه ظاهرا به همان معناست که در متن گفتیم یعنی بسیاری از انسانها را تابع خود کردید.به قول زمخشری معنی این آیه،از باب قد استکثر الامیر من الجنود استیعنی امیر،بسیاری از سپاه را زیر فرمان خود آورد.
الرحمن/39:«فیؤمئذ لا یسئل عن ذنبه انس و لا جان».
پس آنروز،گناه انسان و جن پرسیده نشود...
به علاوه در قرآن داریم که جان از آتش آفریده شده است و شیطان نیز-که از جن است-اعتراف میکند که از آتش آفریده شده است و این نیز تاییدی دیگر است.
به هر حال،دربارهی این موجود،در قرآن بحثهایی شده است از جمله اینکه ماده خلقت اینان،«نار»است اما آیا منظور همین آتشی است که در اثر ترکیب اجسام قابل احتراق با اکسیژن به وجود میآید یا چیزی شبیه به آن،همانطور که در مورد«ماء» که اصل خلقت موجودات زنده از آنست، میگوییم. یا همین ترکیب اکسیژن و ئیدروژن مراد است و یا چیزی شبیه آن،چنانکه دربارهی نطفه هم در قرآن،ماء اطلاق میشود.
حجر/27:«و الجان خلقناه من قبل من نار السموم».
جان را از پیش از آتش زهرآگین (1) ،آفریدیم.
این آیه دلالت دارد بر اینکه«جان»از آتش آفریده شده و نیز خلق آن پیش از انسان بوده است.
رحمن/15:«و خلق الجان من مارج من نار».
و جن را از آمیختهی از آتش آفرید.
بجز نکتههای آیات مذکور در فوق،از آیهای در سورهی انعام نکتهی سومی نیز در مییابیم و آن اینکه تعدادی از جن انسانهایی را تابع خویش میتوانند کرد:
«یا معشر الجن قد استکثرتم من الانس».
ای گروه جن،غلبه کردهاید بر آدمیان (2) .
پی نوشتها: -------------------------------- :
1- یا«کشنده».
2- استدلال به این آیه برای کثرت تعداد جنیان نسبتبه انسان،تمام نیستبلکه این آیه ظاهرا به همان معناست که در متن گفتیم یعنی بسیاری از انسانها را تابع خود کردید.به قول زمخشری معنی این آیه،از باب قد استکثر الامیر من الجنود استیعنی امیر،بسیاری از سپاه را زیر فرمان خود آورد.
+ نوشته شده در چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ ساعت 18:17 توسط ADMIN
|